FrågaAVTALSRÄTTGåva30/08/2015

Gåva av bostadsrätt

Jag och min mamma äger 50% var i en bostadsrätt som min mamma idag bor ensam i. Jag sköter service och hjälper till med alla reparationer och dylikt (och betalar för det mesta även reparationerna). Nu är mamma gammal och skröplig och vill ge mig den andra delen så att jag äger 100% men att hon har rätt att bo kvar så länge hon orkar. Tanken är att min son ska kunna ta över den sen när hon inte orkar med att bo själv längre.

Jag har förstått att man måste få styrelsens tillstånd om hon ska få bo kvar i bostadsrätten om jag ska äga den till 100%, men är det något annat man måste tänka på? Hur är det med gåvoskatt?

Hälsningar,

Stina

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag kan inte komma på några direkta "problem" eller annat, men det kan vara värt att påminna om att vad som skall finnas med i det skriftliga gåvobrevet om man ger bort en bostadsrätt enligt 6 kap. 4 § Bostadsrättslagen är underskrifter från gåvogivare och gåvotagare samt information om vilken lägenhet det rör sig om samt att priset är 0 kr (alltså att det är en gåva).

Gåvan kan också påverka arvet efter din mamma, åtminstone om du har ett eller flera syskon! Enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken räknas nämligen en gåva som förskott på arv såvida inget annat har sagts vid gåvan. Effekten av detta är alltså att halva bostadsrättens värde skulle räknas av från ditt arv när din mamma avlidit, och att du alltså skulle ärva mindre än andra syskon (men i gengäld ha fått halva bostadsrätten som gåva). Om ni vill undvika att gåvan ses som förskott på arv, bör även detta anges i gåvobrevet.

Vad gäller gåvoskatten, är denna avskaffad, och det blir heller ingen annan typ av skatt på gåvan; varken gåvogivaren eller gåvotagaren behöver betala någonting.

Om det är något mer du undrar kring det här, får du gärna höra av dig igen!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare