Gåva av fastighet

Hej!

Har undran om jag kan ge minna föräldrar mitt hus som gåva och isåfall vem vänder jag mig till?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Överlåtelse av fast egendom kräver ett skriftligt avtal, oavsett om överlåtelsen sker genom köp, byte eller gåva. Detta framgår av 4:1 och 4:29 jordabalken. Vid gåva ska gåvobrevet innehålla en uppgift om vilken fastighet det är fråga om, förklaring av givaren att fastigheten ges bort till mottagaren, samt givarens och mottagarnas underskrift.

Efter detta kan dina föräldrar ansöka om lagfart på fastigheten, detta görs hos lantmäteriet. Läs mer om detta här. https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare