Gåva av fastighet till barn - vilka rättigheter har syskonen?

Om ens mamma genom gåva medan hon lever ger bort en fastighet till ett syskon i en syskonskara, vilka rättigheter har de andra syskonen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det står er mamma fritt att ge gåvor under sin livstid, även om detta skulle innebära en särbehandling av ett barn i en syskonskara. Det inträder med andra ord inga särskilda rättigheter för de övriga syskonen vid tidpunkten för gåvan.

Att ge ett av sina barn en gåva av större värde kan däremot få konsekvenser för fördelning av kvarlåtenskapen efter din mammas död. Det presumeras nämligen att gåvor av större värde under förälderns livstid är ett förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken). Detta innebär att värdet av fastigheten ska avräknas på gåvotagarens, i detta fall ditt syskons, arv efter er mamma. Avräkningen ska ske efter egendomens värde vid mottagandet av gåvan och inte vid arvlåtarens död (6 kap. 3 § ärvdabalken). Presumtionen bryts om det särskilt föreskrivits att gåvan inte ska betraktas som förskott på arv eller om det framgår av omständigheterna i övrigt att avsikten var att gåvan inte skulle utgöra förskott på arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Cecilia LenmanRådgivare