FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/07/2014

Gåva av fastighet till barnbarn

Kan mina föräldrar ge sin sommarstuga till min son som gåva? Mina föräldrar har mitt medgivande. Eller måste det gå via mig? Vi tänkte göra det enkelt.

M.v.h Maritha Lundberg

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Ja, dina föräldrar kan ge sin sommarstuga till din son som gåva.

Som frågan är ställd utgår jag ifrån att din son är omyndig. Om så är fallet krävs enligt Föräldrabalken att ni inhämtar Överförmyndarens samtycke för att han ska få ta emot gåvan. Detsamma gäller om ni senare vill t.ex. sälja, hyra ut eller låta inteckna fastigheten.

På så sätt måste du som förmyndare vara involverad men själva gåvan kan så att säga gå direkt från dina föräldrar till din son.

Överförmyndare finns i varje svensk kommun. Besök din kommuns hemsida för mer information.

För att läsa lagtexten, se https://lagen.nu/1949:381#K13P10S1.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare