Gåva av tillgångar vid förtida död

Hej, jag har sparat en stor summa pengar på min dotters konto. Detta för att pengarna inte ska synas på mitt, vid min ev tidiga död.

Men om hon dör före mig, så vill jag naturligtvis inte att pengarna ska räknas in i hennes tillgångar, för att dom är ju mina. Hur ska jag/vi göra för att skydda oss

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad du bör göra är att se till att pengarna hamnar hos dig igen och sedan skriva ett testamente. av testamentet ska det framgå att du vill att din dotter ska ärva det belopp som ligger på kontot i fråga vid din död. Oavsett testamente gäller dock följande:

Om du har en make som inte är din dotters förälder har dottern rätt att få ut sitt arv direkt efter din död, om du har en make som är din dotters förälder måste hon vänta på sitt arv tills även pappan har dött enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB).

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare