FrågaAVTALSRÄTTGåva14/01/2016

Gåva, del av bostadsrätt

Hej,

Jag äger 40 % av en bostadsrätt och min kille äger resterande. Vi vill ändra så att vi äger 50 % var. Hur går vi tillväga då?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det finns flera sätt, han kan t ex ge bort 10% i gåva till dig, så ni sedan äger 50% vardera. Enligt Bostadsrättslagen 6 kap 4 § krävs vid gåva ett skriftligt avtal där det anges vem som är givare, vem som är mottagare, hur stor andel som avses samt att andelen överlåtes vederlagsfritt som gåva samt vilken bostadsrätt som avses. Avtalet ska skrivas under av er båda. Bostadsrättsföreningen ska underrättas om gåvan, och många BRF har blanketter för just överlåtelse av hela eller andel av bostadsrätt, så det kan vara bra att höra med er BRF om de har färdiga blanketter. BRF måste godkänna andelsförändringen vilket i ert fall knappast är något problem.

Vill din sambo istället sälja sin andel till dig blir det ungefär likadant, förutom att avtalet enligt 6 kap 4 § ska innehålla priset för andelen.
Observera att det inte är tillåtet att skriva ett pris i avtalet och ha avtalat om ett annat vid sidan om, då blir avtalet ogiltigt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare