FrågaAVTALSRÄTTGåva16/01/2018

Gåva eller lån samt dröjsmålsränta

Jag bodde med en kille vi var mest vänner. Han gav mej 55.000 kr för jag behövde pengar för annars fick jag bo på en annan ort eller få dom av någon annan.

Jag bad aldrig honom överföra dessa pengar han valde själv att göra det och skrev att han gjorde det bara för att jag skulle slippa den andra människan på den andra orten.

Är något av detta Olagligt? Eftersom han påstår att han ska stämma mej på 200.000 tusen nu om jag ej ger tillbaka detta.

Och sen påstår han att vi har haft ett förhållande men om vi hade det betyder det då att jag kan få ut hälften av kostnaden på bilen? som han nyligen har sålt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är helt lagligt att ge/låna ut pengar till andra så länge den som ger/lånar ut kan förfoga över ens tillgångar vilket jag utgår från i detta svar varför handlingen om 55.000 kr är laglig.

Vad avser om du är skyldig att lämna tillbaka pengarna eller inte så är svaret beroende av om det var en gåva eller ett lån. Kriterierna för att något ska ses som gåva är följande:

1. det ska vara fråga om en förmögenhetsöverföring2. gåvan ska ges frivilligt från gåvogivaren och 3. det ska finnas en gåvoavsikt Alla dessa tre kriterier måste vara uppfyllda. Vad som kan vålla problem är just om din vän haft gåvoavsikt om han haft det vid tillfället när betalning gjordes så behöver inte du betala tillbaka något. Detta blir en bevisfråga varför jag inte kan ge ett exakt svar.

Om det är så att detta inte var en gåva så är du skyldig att betala till tillbaka pengarna. Eftersom någon ränta inte är avtalad så har inte din vän inte rätt till det. Den enda räntan han har rätt till är dröjsmålsränta som är angiven i lag (räntelagen). För att dröjsmålsränta ska börja löpa förutsätts en förfallodag på betalning. Med andra ord "när En är sen med sin betalningen". Dröjsmålsränta beräknas enligt lag genom en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan ökat med åtta procentenheter (3, 6 och 9 §§ räntelagen).

Vad avser om du har rätt till hälften av kostnaderna från försäljningen av bilen så blir svaret nej eftersom ni inte är gifta. När man är sambo med någon så utgör inte bil samboegendom.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp,

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare