Gåva - förskott på arv?

Vad händer om ett testamente anger att 3 bröstarvingar och en utomstående som inte är släkt skall dela lika på kvarlåtenskapen och det i princip inte finns några tillgångar men att bröstarvingarna har fått gåvor före dödsfallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att allt som en arvlåtare givit under sin livstid till en bröstarvinge ska ses som ett förskott på arv, 6 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Dock kan det framgå av gåvobrevet att gåvorna som givits inte ska ses som förskott på arv och därmed ska dessa gåvor inte räknas av.

Dock framgår det av uppgiften att det inte finns några tillgångar, vilket gör det svårt att avräkna något från gåvomottagarens delar av arvet, 6 kap 5 § ÄB. Vid avräkningen på förskott räknas gåvans värde vid gåvotillfället och inte vad gåvan är värd idag. Det är svårt att ta del av något för den som inte fått gåvor tidigare, då det numera inte finns någon kvarlåtenskap kvar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga

Med vänlig hälsning,

Nathalie ByströmRådgivare