Gåva inte att se som förskott på arv

Hej!

Min mor gav bort en fastighet för cirka tio år sedan till min syster.

Värdet på fastigheten uppgår i dagsläget till ett antal miljoner,

Min bror fick en annan fastighet - jag fick ingenting.

I gåvohandlingarna står det att gåvorna ej ska anses som förtida arv.

Nu är vår mor avliden och då uppstår frågan huruvida jag trots det skrivna i gåvobreven kan gör ett anspråk på att de har fått ett förtida arv?

Värdet av dödsboet enligt bouppteckning uppgår till några tusenlappar.

Är det någon mening att röra i det hela eller är det en fruktlös kamp?

/Britt-Mari

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 6 kap. 1 § ärvdabalken står att det som en arvlåtare under sin livstid ger till sina bröstarvingar ska avräknas som ett förskott på deras arv om inget annat har föreskrivits. Detta är enbart en presumtion och gäller inte när någon som i detta fallet har uttryckt att den inte vill att en gåva ska räknas som förskott på arv. Det är alltså tillåtet för en arvlåtare att på detta sätt gynna en eller flera av sina bröstarvingar.

I 7 kap. 4 § ärvdabalken finns en bestämmelse som innebär att sådana gåvor som kan likställas med testamente under vissa omständigheter kan angripas av en laglottsberättigad bröstarvinge. Detta gäller dock bara gåvor som lämnas på en arvlåtares dödsbädd eller som är sådana att arvlåtaren fram till sin död kan räkna med att ha nyttan av den bortgivna egendomen. Av din fråga att döma verkar ingen av gåvorna falla in under denna bestämmelse.

Tyvärr är jag tvungen att meddela att jag bedömer det vara en fruktlös kamp.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Johan WaldebrinkRådgivare