Gåva med villkor om förskott på arv

Gåvobrev. Om det är inskrivet enligt 8§ att gåvan inte skall avräknas vid ett framtida arv. Kan då gåvan vara hur stor som helst? I detta fallet gäller det en fastighet med marknadsvärd cirka 1,5 miljoner som mina föräldrar skänkt till en av mina bröder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

I detta fall finns regler om förskott på arv i ärvdabalken (1958:637) (ÄB), se här. Det som en arvlåtars under sin livstid ger i gåva till en bröstarvinge (dvs barn) ska avräknas som förskott på arv om inte annat föreskrivits, se ÄB 6 kap. 1 §. I detta fall verkar det som att det finns ett gåvobrev eller liknande där det har föreskrivits att gåvan av fastigheten inte ska ses som ett förskott på arv. Detta innebär att gåvans värde inte ska avräknas vid ett framtida arvskifte. Detta även om fastigheten är värd så mycket som 1,5 miljoner kronor.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare