Gåva och förskott på arv

Vår pappa avled för två år sedan.

Pappa hade oss tre barn, sin syster och sin mamma.

Nu har min faster meddelat mig att vår farmor har skänkt sin lägenhet till henne.

Således kvarstår att dela på den dagen min farmor försvinner det som ev finns på banken.

Lägenheten värderas till ca 700.000:- enligt min faster.

Får man överhudtaget lov att göra såhär?

Jag och mina syskon är ju faktiskt lika mycket huvudarvingar till vår farmor som vår faster är.

Detta är av förståeliga skäl oerhört känsligt.... men såren rivs upp igen... och såhär hade det ju inte blivit om pappa hade levt.

Pappa stod sin mamma oerhört nära och vi barn står henne nära.... jag förstår ingenting....

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det är som huvudregel fritt fram att ge gåvor till en av sina arvingar och man kan som annan arvinge inte kräva att gåvan ska återgå. Däremot presumeras en gåva till en bröstarvinge vara ett förskott på arv (se 6 kap 1 § ÄB). Endast om det uttryckligen framgår att gåvan INTE ska vara ett förskott på arv upphävs presumtionen. Om man fått ett förskott på arv ska detta vid arvsskiftet avräknas från ens laglott (bröstarvingens andel i arvlåtarens kvarlåtenskap).

Om vi i ditt fall ponerar att arvlåtaren på banken har 1.000.000 kr. Hade din faster inte fått något förskott hade således den totala kvarlåtenskapen varit 1.700.000 kr. Detta ska då delas först på hälften - din faster har rätt till ena hälften och du och dina syskon får 1/3 vardera från den andra hälften. Eftersom din faster redan fått 700.000 kr i förskott kommer hon bara få ut 150.000 kr vid arvsskiftet (hon ska ju totalt få 850.000 kr). Ni syskon får knappt 284.000 kr vardera.

Notera dock att om det inte finns tillräckligt med egendom kvar efter att förskottet delats ut kommer dessvärre er fasters arvslott bli större än er syskons (tex om det bara finns 100.000 kr på banken). Detta eftersom man inte på något sätt kan kräva tillbaka ett förskott på arv så länge ett sådant förbehåll inte lämnats i samband med att fastern fick förskottet (se 6 kap 4 § ÄB). Om kvarlåtenskapen inte räcker till för att arvsgrenarna totalt sett ska behandlas lika kommer er faster givetvis inte få ut något mer vid själva arvsskiftet.

Sammanfattningsvis: Gåvan/förskottet kan inte återgå utan din faster kommer att få behålla vad hon fått. Däremot kommer hennes förskott att avräknas från hennes arvslott vid själva arvsskiftet. I bästa fall räcker kvarlåtenskapen till för att arvsgrenarna totalt sett ska få lika mycket. I värsta fall kommer din faster i vart fall inte få ut något mer ur kvarlåtenskapen vid arvsskiftet.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare