FrågaAVTALSRÄTTGåva23/04/2017

Gåva till flera personer i samma gåvobrev är okej

Hej !

Vi är 3 syskon vars mamma hus kommer nu säljas i samråd med oss barn.

Då mammas ekonomi är god och inte är av behov av de pengar som försäljningen kommer att inge vill hon ge oss barn pengarna som gåva.

Vad är för skillnad på gåva och förskott på arv ur skattesynpunkt?

Hur går vi tillväga med gåvobrev så det blir juridiskt korrekt, ska det upprättas 3 st brev och behöver vi ha med någon utomstående när gåvobrev skrivs.

Ska man ha gåvobrevet klart innan försäljningen är avslutad och pengarna insatta på hennes konto .

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen skattemässig skillnad på gåva och förskott på arv, eftersom både gåvo- och arvsskatten är avskaffad i Sverige idag.

Det finna inga formkrav på gåvobrev, så ingen utomstående behöver vittna brevet eller liknande. Din mamma behöver inte skriva tre separata gåvobrev om hon inte vill, men alla mottagare behöver få varsin kopia om hon skriver allt i samma brev. Det spelar ingen roll när gåvobreven skrivs, däremot är det först när ett gåvobrev har överlämnats till mottagaren som en utfästelse om gåva är bindande (se gåvolagen 1 §). Så fram till att din mamma skrivit gåvobreven kan hon ångra sig.

Om din mamma inte vill att ni ska behöva dela med er av pengarna i bodelning så är det bra om hon skriver i gåvobreven att gåvan ska vara enskild egendom. Det finns risk att gåvan räknas som förskott på arv, det undviker man genom att skriva i gåvobrevet att det inte ska vara förskott på arv (se ärvdabalken 6 kap. 1 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare