Gåvas inverkan på bröstarvinges laglott

Jag har fått 100% en fastighet av min far (som fortfarande lever), men jag vill nu att min bror ska äga hälften. För att vi ska få samma villkor, kan jag ge returnera 50% till min far som sen ger den delen som gåva till min bror? Som jag förstår det dras annars värdet av fastigheten bort från det övriga arvet som delas ut när han dör. Dvs jag får mycket mindre än min bror. Jag använder inte fastigheten mer än 3-4 v/år och min bror är där mycket oftare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad du kan göra är att utge halva fastigheten som gåva till din far. På så sätt kan din far sedan genom gåva överlåta denna del av fastigheten till din bror. Du och din bror får då samäganderätt. Se 4 kap 8 § jordabalken. För att gåva av fast egendom ska gälla krävs ett upprättande av en köpehandling. Denna handling ska innehålla en förklaring från överlåtaren att överlåtelsen ska ske till gåvotagaren, att priset på fastigheten är 0 kr samt båda parters underskrift. Se 4 kap 1 § jordabalken. För att denna överlåtelse ska ske krävs alltså att både din far och din bror går med på detta.

Det du tar upp om fastighetens värde vid arv är helt korrekt. Om en bröstarvinge, alltså barnet till den avlidne, har mottagit gåva innan dess att arvlåtaren avlidit ska denna gåva räknas som ett förskott på arvet och då avräknas från arvet. Dock finns ett undantag. Detta undantag innebär att avräkning på arv inte ska ske om detta är föreskrivet, alltså om arvlåtarens avsikt med gåvan inte är menad som ett förskott. Det finns inga formkrav på denna dokumentation men det måste finnas dokumentation som kan bevisa att din far inte önskar att ditt arv ska bli mindre på grund av denna gåva. Se 6 kap 1 § ärvdabalken.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Lovisa NilssonRådgivare