FrågaAVTALSRÄTTGåva09/03/2018

Gåvobrev gällande fastighet - förbehåll att släkten ska tillfrågas först

Hej,

Finns det nåt sätt att i ett gåvobrev gällande fastighet, begränsa framtida försäljning av fastigheten. Att när fastigheten ska säljas vidare så ska släkt först tillfrågas om de vill köpa huset till marknadsvärde, innan fastigheten läggs ut till allmän försäljning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåva av fastighet regleras i jordabalken (JB).

Att i ett gåvobrev begränsa framtida försäljning av fastigheten är ett så kallat överlåtelseförbud. Man kan i ett gåvobrev ta in ett villkor om att släkten först ska tillfrågas när fastigheten ska säljas vidare (4 kap. 29 § JB, som hänvisar till 4 kap. 3 § 3 punkten JB). Gåvotagarens rätt att överlåta fastigheten inskränks. När ett sådant överlåtelseförbud har tagits in i gåvoavtalet är det bindande mellan parterna (gåvogivaren och gåvotagaren). Överlåtelseförbudet ska skrivas in i fastighetsregistrets inskrivningsdel (20 kap. 14 § JB). Tredje man hindras då från att förvärva fastigheten i strid med överlåtelseförbudet eftersom det inte går att åberopa god tro (18 kap. 8 § JB).

Du kan få hjälp med att upprätta ett gåvoavtal via Lawline här. Om du behöver hjälp med att upprätta ett gåvobrev kan du även kontakta Lawlines juristbyrå eller ringa oss för juridisk rådgivning. Telefon 08-533 300 04, öppettider mån-fre 10.00-16.00.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare