FrågaAVTALSRÄTTGåva20/12/2016

Gåvobrev om fastighet, vilken egendom ingår i andelen?

Hej! Har en fråga om arv. Vår far äger 1/3 av en mindre skogsfastighet. Jag och en av mina bröder äger var sin 1/3. Vår tredje bor äger inget. Själva gården som är min fars barndomshem består av ett boningshus, två fullt utrustade gästhus samt några uthus, garage, vedbod mm. Min bor och jag fick var sin 1/3 av gården i gåva för många år sedan, förbehållet var att far skulle få "bestämma". Frågan är hur arvet kan fördelas. Min far äger ju bara 1/3. Men han vill att en av oss tar över merparten av gården. Det är oklart vad som ingår i var och ens tredjedel. Kan min far bestämma att t ex jag ska ärva boningshuset samt ett av gästhusen och kanske alla uthus? Hur mycket kan han bestämma? Han kan ju inte fördela mer än sin 1/3. Men vad omfattar den? Jag vet att han skrivit ett testamente men det vore olyckligt för alla om det inte kan tillämpas, dvs om han skrivit något som inte kommer att gillas rent legalt. Tilläggas kan att gården har ett mindre värde ca 4 Msek och att det även finns ett fint hus i Stockholm och lite andra tillgångar i värdepapper mm, så rent ekonomiskt ska det inte vara svårt att fördela arvet rättvist. Tacksam för svar mvh Göran

Lawline svarar

Hej! Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det måste här beaktas att den 1/3 som du och din bror äger kan komma att räknas som förskott på arv. 6 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB) - förskott på arv, det som arvlåtaren gett en bröstarvinge ska ses som förskott om inte något annat framgår. Det innebär också att en gåva till en bröstarvinge ska ses som förskott på arv, om det inte finns ett gåvobrev som uttryckligen stadgar något annat. Det kan då påverka hur testamentet kan regleras och hur mycket arv ska tillfalla respektive bröstarvinge. Om gåvan inte ska ses som förskott, så måste detta regleras och framgå uttryckligen av ett gåvorbrev.

Dessutom finns det en begränsning i hur er far kan bestämma i testamente. Nämligen att varje bröstarvinge har rätt till sin arvslott. Det innebär att om ni är 3 syskon, så har var och en rätt till 1/3 av kvarlåtenskapen enligt den legala arvsordningen. Laglotten utgörs av hälften av den legala arvslotten, alltså 1/6 av den sammanlagda kvarlåtenskapen. Även här kan det ha betydelse huruvida gåvan är ett förskott på arv, det kan nämligen innebära att ni redan har fått ut er laglott. Hälften av den arvslott som enligt lagen skulle tillfalla denne, utgör dennes laglott enligt 7 kap 1 § ÄB.

När man upprättar ett testamente är det av vikt att testamentet uppfyller skriftlighetskravet och kravet på att det bevittnas i 10 kap 1 § ÄB. Enligt 11 kap 1§ ÄB ska testamentet tolkas enligt dess ordalydelse som utgångspunkt. I ett testamente kan arvlåtaren förordna om penninglegat men även saklegat, vilket innebär att er far t.ex. kan förordna att visst hus ska tillfalla en viss person. Det som måste beaktas är dock att om förordnandet avser viss egendom och den inte längre finns kvar vid arvlåtarens död, då är förordnandet utan verket, det träder inte något annat i dess ställe, jmf. 11 kap 4 § ÄB.

I det här fallet verkar det ändå som att gåvan inte ska ses som förskott (och då måste man reglera det i gåvobrevet), då återstår frågan vad som omfattas av vardera 1/3 av skogsfastigheten. Om det inte är reglerat i gåvobrevet, så är det inte specificerat, det innebär att er fars rätt att förordna om vissa saklegat kan vara begränsade. Det vore då en fördel om ni nu innan specificerar vad som omfattas av vardera 1/3 av fastigheten. Annars kan er far helt enkelt förordna om hur stor andel vardera ska få och sedan får ni göra upp det mellan bröstarvingarna i efterhand, vem som ska ha vilket del, vilket hus m.m.

Som du märker finns det olika aspekter som måste beaktas

1. Är gåvan förskott på arv? Och om inte, är det då uttryckligen reglerat i gåvobrevet?

2. Om det inte är förskott, vad ingår i faderns 1/3 av fastigheten?

Det kan alltså vara så att er far är begränsad att förordna om kvotdelar av fastigheten. Det beror helt på hur mycket som har reglerats i gåvobrevet.

Detta är vad som ryms inom vår gratisrådgivning. Om du behöver ytterligare hjälp kan jag rekommendera att du bokar tid med en specialiserad jurist som Lawline samarbetar med, genom att klicka på knappen till häger.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare