FrågaAVTALSRÄTTGåva10/05/2017

Gåvoförbehåll när gåvogivaren avlidit

Hej,

Om det i ett gåvobrev som är från en mor till 3 barn står att fastigheten får inte säljas, intecknas eller belånas utan givarens samtycke. Den får ej heller tas i mät för gåvotagarens skuld. Då det står utan givarens samtycke kan väl inte detta gälla i evighet då givaren avlidit?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåva av fastighet regleras i 4 kap. jordabalken.

Fastigheten har getts i gåva med ett s.k. överlåtelseförbud, vilket är bindande mellan parterna och mot tredje man (4 kap. 3 och 29 § jordabalken). Villkor om samtycke gäller bara så länge gåvogivaren lever, alltså upphör överlåtelseförbudet att gälla när givaren avlidit.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare