FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt03/12/2016

Gåvor är skattefria i Sverige

önskar överföra villan till min hustru .( mitt andra äktenskap). blir gåvan skattefri. huset är betalt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Mot bakgrund av att gåvor är skattefria i Sverige kan du (förutsatt att villan finns i Sverige) föra över villan på din fru utan att behöva betala någon skatt, se 8 kapitlet 2 § Inkomstskattelagen. En expeditionsavgift om 825 kr kommer din fru dock att behöva betala för att hon ska få lagfart på villan.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare