FrågaAVTALSRÄTTGåva24/08/2016

Ge bort fastighet som gåva

Jag har ett sommarhus med mark till. det är inte värt mycket men vill skriva över det på mina fem barn som gåva, hur gör jag då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Innan jag börjar svara på din fråga vill jag bara säga att gåvoskatten är avskaffad i Sverige. Det spelar alltså ingen roll vad gåvan är värd. Eftersom du vill ge bort ett hus med tillhörande mark så är det en fastighet du vill ge bort.

Vad som måste göras när en fastighet byter ägare är att lagfarts ska sökas. Detta görs hos lantmäteriet och de har vissa krav för att det ska gå att söka lagfart. Det krävs att du skriver och undertecknar ett gåvobrev, även kallad gåvohandling. Dessutom måste ni ansöka om lagfart senast tre månader efter ni upprättat gåvobrevet enligt 20 kap. 2 § jordabalken (senare förkortat JB, se https://lagen.nu/1970:994#K20P2S1).

Förutom att gåvobrevet är underskrivet av dig och alla gåvotagare, enligt 4:1 JB genom 4:29 JB (se https://lagen.nu/1970:994#K4P29S1), så finns vissa andra villkor.

1. Att fastigheten är angiven med fullständig fastighetsbeteckning.
2. Att det är tydligt att det är en gåva och hur stor gåvan är (t.ex. alla barn får 20 % av fastigheten).

Värt att nämna är att det är möjligt att i gåvobrevet skriva att gåvan inte är ett förskott på arv. Har du ingen annan som ärver dig än dina fem barn spelar det ingen roll, men har du andra barn som inte får ta del av fastigheten så kommer den här gåvan att ses som förskott på arv och de får mindre arv senare. Men det är som sagt möjligt att skriva att fastigheten inte ska vara förskott på arv i gåvobrevet.

Förutom att lagfart ska sökas så är det inte så mycket annat som ska göras. Finns ett lån på fastigheten som överstiger 85% av taxeringsvärdet så anses det inte längre vara en gåva utan blir då ett köp och då kan mottagaren behöva betala stämpelskatt, fast än det är tänkt att vara en gåva. Men när lagfarten är godkänd så gör den i samband med gåvobrevet att ägandeöverföringen är giltig. Jag bifogar en länk till lantmäteriets hemsida om du vill läsa mer om lagfart vid gåvor.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor, kvarstår några funderingar så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag så fort som möjligt.

För att få lite tips på hur man skriver ett gåvobrev så bifogar jag en länk till det här: http://lawline.se/answers/2050

Länk till lantmäteriet: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/Jag-vill-ge-bort-eller-har-fatt-en-fastighet/

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare