Ge bort halva bostadsrätten i gåva - hur gör man?

Min make står som ägare till vår bostadsrätt men lånet till densamma är gemensamt. Nu vill vi förändra så att vi står som ägare till 50 procent var. Hur går vi tillväga? Har försökt fylla i ett gåvoavtal men vet inte riktigt vad jag skall skriva om lånet (är ju redan gemensamt). Vad gör vi när vi skrivit gåvobrev, skicka till skatteverket görs det av er? Skall vi fylla i något till bostadsrättsföreningen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Ge bort bostaden i gåva
Som du själv skriver är den smidigaste lösningen att din make ger dig halva bostadsrätten i gåva. Du blir då ägare till halva bostaden utan att behöva betala något och skatt utgår inte heller vid gåvan. Den dagen du/ni säljer bostaden kommer halva hans inköpspris för bostaden utgöra ditt inköpspris för din halva.

Lånet och banken
Då ni båda redan står på det gemensamma lånet för bostaden behöver detta inte ändras om det inte är så att ni några särskilda villkor som avviker från det vanliga. Då du får halva bostaden och står för halva lånet borde detta inte medföra några konstigheter. Något ni borde undersöka innan ni genomför gåvan är vad banken har att säga om överföringen. Ibland kan det vara så att banken anser den ena maken/makan som en större finansiell risk och då kan er ränta komma att höjas.

Bostadsrättsföreningen
Det är viktigt att ni registrerar gåvan även hos bostadsrättsföreningen då detta kan föra med sig vissa rättigheter vad gäller bl.a. pantsättning av bostaden vid lån. Detta borde ni göra skriftligen och begära bekräftelse på från er bostadsrättsförening.

Registrera gåvan hos Skatteverket
Eftersom ni är gifta borde ni registrera gåvan hos Skatteverket. Genom att ni registrerar den blir den "gällande" även mot de som ni har eller kan komma att ha skulder till.

Hur man gör rent praktiskt kan ni läsa här:

Formulera en gåvohandling d.v.s ert gåvobrev om bostadsrätten.
Ange era personnummer i gåvobrevet.
Båda måste underteckna gåvobrevet.
Betala in en ansökningsavgift på 275 kronor till SKV bankgiro 227-5782 (kontrollera gärna på SKV hemsida).
Vid betalning ska ni ange namn, personnummer och att det gäller en gåvohandling.
Skicka in gåvobrevet i original till SKV (ta egna kopior innan). Originalet får ni sedan tillbaka.

Skicka anmälan till:

Skatteverket
Äktenskapsregistret
871 87 Härnösand

Mer information finns på SKV hemsida.

Lawline kan utföra dessa uppgifter åt er inom ramen för våra betaltjänster om ni önskar.

Hoppas du har fått lite vägledning i din situation.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare