FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt16/11/2017

Ge bort saker i gåva skapar inte en plikt att betala skatt

Hej! Jag håller på att separera. Jag och min ex man äger en fastighet tillsammans med lån. Nu vill min ex man ta över hela fastigheten genom ett gåvobrev. Han kommer att ta över lånen som finns på fastigheten. Min fråga är om jag kommer att bli beskattad för gåvan (reavinstskatt)?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej, du kommer inte att beskattas för den gåvan.

Grundtanken med att beskatta försäljning av fastigheter är att man ska endast beskatta vinsten.

Att ge bort en fastighet som en gåva eller att sälja en fastighet med förlust gör alltså inte att du blir pliktig att betala skatt vid när du ger bort den.

Vad som däremot sker, är att om din ex man sedan säljer fastigheten så kommer han behöva betala den skatt som du skulle betalt om du sålt den för samma pris. Detta framgår enligt 20 kap. 12 § inkomstskattelagen (se den https://lagen.nu/1999:1229#K20P12S1).

Värt att tänka på är att du får inte göra avdrag för förlust av kapital när du ger bort fastigheten som gåva enligt 9 kap. 2 § inkomstskattelagen (se https://lagen.nu/1999:1229#K9P2S1).

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare