FrågaAVTALSRÄTTGåva12/11/2017

Ge tillbaka fastighet man har fått i gåva

Våra föräldrar gav oss deras fastighet som gåva

för 30 år sedan, nu är vi båda två över 40 år och bor

i egna fastigheter och är gifta samt har barn.

Nu vill vi giva dem åter fastigheten genom att ge den som gåva så att de säkert kan bo kvar i huset ifall något oförutsett skulle hända någon av oss.

Våra föräldrar har bott i fastigheten hela tiden samt

svarat för underhåll och reparationer.

Lånen har föräldrarna erlagt räntan för sedan överlåtelsen de är är nu på ca 0,5 miljoner och taxeringsvärdet 1,756 miljoner kronor 2014.

Kostnaden för fastighetsavgiften har reglerats genom

att vi tillgodoräknat oss ränteavdragen för två av lånen

med hälften vardera.

Det tredje lånets ränteavdrag har en av föräldrarna använt eftersom dem båda samt barnen står som gäldenärer för detta lån.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga juridiska hinder mot att ni ger tillbaka fastigheten till era föräldrar som gåva. För att en gåva ska föreligga måste följande uppfyllas; frivillighet, gåvoavsikt samt en förmögenhetsöverföring från givaren till mottagaren. En gåva utlöser ingen kapitalbeskattning, således så kommer era föräldrar inte behöva skatta för mottagandet av fastigheten. Det finns till och med en specialregel när det gäller gåva av fastighet, ni kan teoretiskt sett ta mot en summa motsvarande fastighetens taxeringsvärde utan att era föräldrar behöver skatta för fastigheten.

Det är era föräldrar som sedan ska söka om lagfart för fastigheten. Någon stämpelskatt kommer inte behöva betalas om ni ger fastigheten som gåva utan att få någon ersättning för den.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Om du har några kompletterande frågor kan du maila mig på zorba.hallsten@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare