FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/11/2017

Gemensam vårdnad - behöver jag pappans samtycke till dotterns näsoperation?

Hej

Vi har gemensam vårdnad för våra barn på 16 och 11 år.

Nu min äldsta dotter vill utföra en näsoperation på sommaren och undrar om vi behöver hennes pappas samtycket om det?

Hon har stora komplexor över sin näsa och har påverkat henne otroligt mycket psykiskt och mår inte bra slls och ibland pratar hon om hemska tankar om pappan motsätter sig för detta och har väldigt svårt och jobbigt olika sociala sammanhang.

Blir tacksam om jag få ett svar för min fråga.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 6 kap. 11 § Föräldrabalken (FB) har vårdnadshavaren rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Eftersom du och pappan har gemensam vårdnad så är ni båda vårdnadshavare till er dotter och därav måste även hennes pappa samtycka till en näsoperation. Hennes pappas samtycke behövs inte om han är frånvarande eller har en sjukdom som gör att han inte kan samtycka till operationen, 6 kap. 13 § FB.

Utifrån omständigheterna i din fråga förutsätter jag att pappan varken är frånvarande eller sjuk. Du och dottern behöver därför även hans samtycke för att er dotter ska få utföra en näsoperation. Min rekommendation är att ni pratar om det och att du förklarar hur er dotter mår över situationen så att ni kan komma fram till ett gemensamt beslut. Ett annat alternativ är att er dotter väntar tills hon fyller 18 år och blir myndig, och därmed kan ta egna beslut utan ert samtycke.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare