Gemensam vårdnad - längre perioder på sommaren?

Hej! Jag och barnens pappa har gemensam vårdnad. Vi har varit separerade i snart 3 år. Vi har barnen varannan vecka även på sommaren. Jag vill att vi ska ha barnen längre perioder på sommaren typ 2 till 4 veckor var sammanhållen tid. Pappan vägrar. Våra barn är nu 13, 10 och 5 år. Till min fråga är det bara ena föräldern som ska kunna bestämma sånt eller hur ska jag gå till väga för att få min "vilja" igenom. Saken är att han har misshandlat mig psykiskt i 12 år och han försöker fortfarande vara den som styr och ställer och enda sättet att komma åt mig nu är genom barnen. Men det är fruktansvärt frustrerande att aldrig kunna få diskutera och komma överens om något. Jag får alltid ge med mig.

Jag vill ha längre tid med barnen på sommaren så man kan hitta på något och inte stressa igenom semestern

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är först och främst upp till vårdnadshavarna själva att komma fram till hur länge barnen ska vara hos respektive förälder. Om man inte kan komma överens kan man vända sig till socialtjänsten och få hjälp att upprätta ett umgängesavtal där man preciserar hur t.ex. sommaren ska "delas upp". Ett sådant avtal är inte juridiskt bindande utan helt frivilligt, det måste alltså inte följas.

Det finns även en möjlighet att vända sig till en domstol för att få ett juridiskt bindande beslut hur vårdnad och umgänge ska fördelas. Viktigt att komma ihåg är att det alltid är barnets bästa som ska vara i fokus, inte föräldrarnas önskemål.

Lycka till!

Jenny ÅngströmRådgivare