FrågaEKONOMIÖvrigt04/03/2017

Gemensamma lån med ex-maken

Hej. Ska försöka förklara mig kort.

Min exman (snart iaf) förgrep sig sexuellt på mina döttrar och fick 3 års fängelse, vilket i själva verket innebär 1.5 års fängelse. Han är ute om ca 3 veckor och nu kan jag äntligen ta ut skilsmässa och tvingas även sälja mitt föräldrahem då jag inte har råd att ha det kvar längre. Min fråga lyder, OM vi inte får huset sålt så att det täcker alla lånen, måste vi då fortsatt ha gemensamma lån? Är ju inte speciellt sugen på att behöva dras med honom efter allt han gjort mot min familj! Jag vill inte ha med honom att göra milt sagt. Jag befarar att vi inte kommer få huset sålt nämligen så att alla lånen täcks. Han har iom skadestånd till döttrarna hamnat hos kronofogden och kommer förmodligen inte kunna få något lån på 2 år. Men, är JAG ändå tvungen att "betala" för hans brott mot mina barn? Önskan vore ju att vi splittar på lånen om det blir något kvar, finns det något kryphål för detta tro när läget är som det är?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ni har ett gemensamt lån hos banken har ni, i de allra flesta fall, så kallat solidariskt betalningsansvar. Det innebär att banken kan välja vem av er de kräver pengar av.

Tyvärr innebär detta att banker inte alltid är så benägna att dela upp lånet, eftersom de får sämre säkerhet för sitt lån.

Jag förstår verkligen din frustration över situationen. Det enda jag kan råda dig att göra är att kontakta banken, och se om ni kan hitta en lösning.

Lycka till!

Har du fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare