Gemensamt bohag

Jag flyttar in till min pojkvän. Vi båda är skrivna hos hans föräldrar då huset vi bor i är egentligen ett obeboeligt hem. Jag köper kyl, frys och sängram efter ett halvår ca. Vi gör slut och jag flyttar ut. Vi har bott ihop ett år. Jag har fortfarande inte hämtat mina möbler som jag tagit med mig från mitt förra hem. Min fråga är: Visst är mina möbler som jag hade med mig från mitt tidigare boende mina? Kan jag kräva att jag ska ha kyl, frys och sängram som jag betalat eftersom han inte hade pengar till det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Som huvudregel gäller att vid separation av samboförhållande ska den gemensamma bostaden, samt gemensamt bohag delas mellan parterna. Den gemensamma bostaden och bohaget utgör samboegendom, se sambolagen, (SamboL) 3 §. Om jag förstår din fråga rätt, rör dina funderingar det gemensamma bohaget. I sambolagens 7 § preciseras vad som innefattas i det gemensamma bohaget.

Vid separation ska som nämnts ovan samboegendomen delas lika mellan parterna i en bodelning, se SamboL 8 §. Dock ska sådan samboegendom som inte förvärvats i syfte att användas gemensamt inte ingå som samboegendom, se SamboL 3§. Alltså ska dina möbler som du haft med dig från ditt tidigare boende, som du införskaffat tidigare, inte delas lika vid bodelningen. Svårare blir det med den kyl, frys och sängram som du införskaffat för att du och din dåvarande pojkvän skulle nyttja i er gemensamma bostad. Det är egendom som förvärvats för er gemensamt varvid det faller in som samboegendom, se SamboL 3§. För att sådan egendom som enligt lag egentligen är att se som samboegendom ändock inte ska utgöra det, krävs att ett separat samboavtal ha skrivits om just den egendomen, något som jag förstår att ni i det här fallet inte har gjort. Att skriva samboavtal som förtydligar vilken egendom som tillhör vem är alltid bra för att undvika framtida oklarheter.

För att sammanfatta svaren på de frågor du hade, så har du rätt till den egendom du köpte/ hade med dig från tidigare. Dock inte till det som du köpt i syfte att du och din dåvarande pojkvän tillsammans skulle nyttja. Jag föreslår såklart att ni diskuterar och på så vis förhoppningsvis kan komma fram till en rimlig lösning ändå.

Har du ytterligare frågor är det bara att du återkommer.

Ha en bra sommar!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare