Gemensamt lån när en av makar inte betalade

Vår son och hans ex tog ett lån när de var gifta sen när de skildes så bestämde att de skulle betala hälften var men hon har ej betalt något . vi har skickat krav till henne men hon bryr sig ej . Vi hJälpte sonen att lösa skulden . Annars hade det gått till kronofogden. Skulden var 60.000 då sonen betalar av till oss varje månad sin del som var på 30.000 . vart ska vi vända oss för att kunna få ut några pengar från henne. De skrev på lånet på banken båda 2

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss!

Eftersom både din son och hans ex fru är solidariskt ansvariga då då båda skrev på lånet innebär det att banken kunde kräva vem som helst att återbetala skulden. Då banken hade krävt att din son skulle betala hela beloppet betyder det att han får en regresfordran mot exfrun på halva beloppet. Din son i princip har rätt att kräva tillbaka den överskjutande delen från hans före detta fru eftersom han tvingades betala överskjutande delen. I sådana fall får han vända sig till Kronofogden och kräva frun på betalning.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare