Genomföra arvsskifte

Hej!

Min far dog för 1,5 år sedan. Jag och min halvbror kommer dela på tillgångarna. En bouppteckning är gjord och vi står redo för arvsskifte. Jag har vid ett flertal tillfällen försökt kontakta min halvbrors ombud men hon återkommer inte och arvsskiftet glider i tiden.

Vad har jag för maktmedel att sätta in när de inte vill komma till bordet och prata?

Finns det någon klocka som tickar som kan vara anledningen till att de förhalar processen?

Erbjuder ni tjänster för att hantera arvsskiften?

Vänlligen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Det du kan göra är att vända dig till allmän domstol som kan utse en skiftesman som hjälper er att få till arvsskiftet. Denna skiftesman kan även verkställa ett tvångsskifte om det skulle behövas.

Jag kan inte se någon direkt anledning till varför de skulle förhala processen utifrån din information. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av vår juristbyrå som är behjälpliga vid arvsskiften. Mejla mig på johan.hakansson@lawline.se så hjälper jag dig att få kontakt med vår byrå.

Allt gott,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare