Ger sjukskrivning rätt till semesterersättning?

-Jag har varit sjukskriven med läkarintyg sedan 2015-10-19. tom.2017-04-28 då jag blev uppsagd pga. arbetsbrist. Har jag rätt till semesterersättning ? Sommaren 2016 fick jag Sem.ersättning Men sommaren nu 2017 har jag ej fått nåt, har jag semesterersättning att fodra då för 2016-04-01 - 2017-03-31 ?

Lawline svarar

Huvudregeln är att du tjänar in semesterlön (betald semester) när du arbetar, men i vissa fall kan du tjäna in semesterlön fast du inte är på arbetet. Det kallas semesterkvalificerande frånvaro.

Du kan tjäna in semesterlön när du är frånvarande i följande fall:

Sjukskrivning: Du får tillgodoräkna dig högst 180 dagar per år. Om du är sjukskriven mindre än 180 dagar tjänar du alltså in full semesterlön under det året. Är du sjukskriven under flera år finns en begränsning. När du har varit borta under mer än ett år tjänar du från år två inte längre in mer semesterlön.

Sjukskrivning för arbetsskada: Du får tillgodoräkna dig all frånvaro men med samma flerårsbegränsning som vid annan sjukdom. Rätten upphör alltså efter oavbruten frånvaro i ett helt intjänandeår.

Vid beräkning av antalet sjukskrivningsdagar räknas varje intjänandeår för sig. Ett intjänandeår startar den 1 april varje år, vilket i ditt fall innebär att du får tillgodoräkna dig alla sjukskrivningsdagar fram till 1 april 2016 (då dagarna från oktober 2015 till och med mars 2016 är färre än 180 dagar) och 180 dagar från och med 1 april 2016 till och med 1 april 2017. Det finns en yttersta gräns för hur länge sjukfrånvaro är semesterlönegrundande. Den inträffar när en arbetstagare varit helt eller delvis frånvarande från arbetet under ett helt intjänandeår. I ditt fall bör detta innebära att din sjukfrånvaro inte längre är semesterlönegrundande från och med 1 april 2017. (detta framgår av 17 § Semesterlagen)

Det innebär att du har en semesterersättning att fodra på 180 dagar för intjänandeår 2016-04-01 - 2017-03-31. Enligt semesterlagen så har du rätt att få ut dina semesterdagar i pengar om du avslutar din anställning, då ska du få pengarna senast 1 månad efter sista anställningsdagen. Men detta gäller när du avslutat anställningen, således blivit uppsagd eller själv sagt upp dig vilket har skett i detta fallet.

Retroaktivt kräva semesterersättning

Det är möjligt att kräva semesterersättning retroaktivt. Kom ihåg att i arbetsrätten gäller generellt en preskriptionstid på 10 år, men för lönefordringar enligt 2 § preskriptionslagen är undantaget att för semesterlön och semesterersättning som omfattas av 2 års preskription enligt 33 § semesterlagen. Dvs vill en arbetstagare kräva semesterersättning ska man väcka talan inom två år från utgången av det semesterår då semesterersättningskulle ha utbetalts. Än så länge är det lugnt för din del.

Börja med att framställa krav mot din arbetsgivare. Annars kontaktar du eventuellt fackförbund. De kan då hjälpa dig att driva in din fordran. Om de inte vill hjälpa dig kan vi hjälpa dig att skicka en lönefodran till din gamla arbetsgivare. Du kan antingen nå oss här eller ringa oss.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04
Öppetider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare