FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/08/2016

Gifta men båda står inte på lånen

Jag har gift mig och jag äger ett hus. Är det någon skillnad om han är med på lånen vi vet inte hur vi ska göra med det tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Antar att du undrar om faktum att endast ena partnern står på lånen får någon effekt vid eventuell skilsmässa.

Utgångspunkten här är att båda makarna i ett äktenskap har ansvar för sina skulder och råder över sina tillgångar, se äktenskapsbalken 1 kap 3§. Vid en skilsmässa ska en bodelning förrättas mellan makarna där egendomen som är giftorättsgods fördelas. I en bodelning ingår inte enskild egendom, som är ena makens enskilda egendom.

Om lånet står på ena maken, så ska detta lån först dras av från den makens tillgångar. De tillgångar som sedan återstår läggs sedan ihop med den andra makens giftorättsgods och dessa sammanlagda tillgångar delas sedan mellan makarna.

Lånet som tagits i den ena makens namn är personligt och dras endast från densammes tillgångar innan tillgångarna delas i en bodelning. Detta lån som den ena maken tagit i sitt namn ska alltså betalas av denna maken efter en skilsmässa. Om det till exempel är en bank som givit lånet så kan inte banken kräva den andra maken på pengar, eftersom denne inte står som medsökande eller liknande på lånet. Den andra maken är således inte betalningsskyldig för lånet.

Med vänliga hälsningar,

Alban DautajRådgivare