Giftorättsgods i samband med äktenskapsskillnad

Hej! Vi är gifta ett barn på 2 år. Vi har funderingar på att gå skilda vägar. Min fråga är från när räknas egendomen till giftorättsgods som skall delas upp lika. Är det från det att jag skicka in skilsmässoansökan eller är det efter betänketiden då vi har ett halvt år på oss pga barnet. Tack i för hand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bodelningen görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcks, se 9 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Denna tidpunkt är dagen då ansökan om skilsmässa inkommer till tingsrätten. Egendom som införskaffas under betänketiden är således inte giftorättsgods och ingår inte i bodelningen.

Med vänliga hälsningar,

Hanna LindstenRådgivare