Giltig uppsägning om den är gjord via sms?

Hej

Jag har idag via sms sagt upp min anställning till min arbetsgivare då jag är hemma och är sjukskriven! Han har svarat att han vägrar bekräfta min uppsägning! Vad gäller i detta fallet? Jag har enligt LAS 1mån uppsägningstid

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt LAS måste en arbetsgivare som säger upp en arbetstagare göra detta skriftligt (LAS 8 §). Däremot finns det inga regler som säger att arbetstagaren måste göra en skriftlig uppsägning för att den ska vara giltig. Uppsägningen skulle alltså kunna göras muntligen och fortfarande vara giltig. Emellertid kan det vara klokt att ge en skriftlig uppsägning, då arbetstagaren som säger upp sig kommer ha bevisbördan för att denne faktiskt har sagt upp sig och att uppsägningstiden börjat löpa och finns det då skriftligt blir detta lättare att bevisa. Det finns inga formkrav för hur denna uppsägning ska se ut, men en idé är att få med datumet på dagen och vilket datum som kommer vara den sista dagen på arbetet (när uppsägningstiden löpt ut).

Att du har givit din uppsägning via sms förändrar inte saken, uppsägningen är lika giltig för det och din chef kan alltså inte ”vägra bekräfta” din uppsägning. Om du vet med dig att uppsägningstiden är en månad enligt LAS (11 §) och du inte har något avvikande kollektivavtal enligt LAS 2 § så borde en månads uppsägningstid stämma. Kontakta din chef och förklara att din uppsägning står fast och att uppsägningstiden på en månad började löpa från det att du skickade sms:et. Att chefen svarade med en vägran att bekräfta visar att han faktiskt har läst och tagit emot sms:et från början. Skulle du behöva hjälp med något mer eller något annat är du välkommen att kontakta någon av våra jurister här på Lawline (länk till höger på sidan).

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänliga hälsningar,

Emma ModigRådgivare