FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/11/2017

Glömt att betala tilläggsavgiften

Vi har inte uppmärksammat att vi ska betala en tilläggsavgift på 2500 kr för att att tingsrätt ska handlägga en tvist gällande avhysning mm och därmed ej betalat tilläggsavgiften. Nu har tingsrätten meddelat att avvisa vår talan. vad gör vi nu då ? Måste vi lämnain en ny ansökan med allt detta innebär eller går det att betala för sent och få saken prövad ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att ni har missat att betala in tilläggsavgiften har tingsrätten beslutat att avvisa talan, vilket är ett slutligt beslut som inte "ändras". Beslutet vinner däremot inte rättskraft och det innebär att ni kan stämma in igen. Ni får alltså ansöka om på nytt.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig till mig på ni.dekeiser@lawline.se!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare