FrågaFAMILJERÄTTGod man12/02/2016

God man och gåvor

Hej,

Jag har en fråga ang. Förskott på arv.

En person 86 år (Ulla) har alzheimers och ligger på ett hem, maken och enda sonen är avlidna.

Barnbarnen 2 st vill gärna ha ett förskott på arvet. Testamentet står att makan ärver maken, därefter går det till barnbarnen. Överförmyndarnämnden säger nej, inget förskott fås tas ut. Ulla har förstås en god man, som tycker att del av arvet ska delas ut. Ulla själv vill också, men hon är så borta att hon sekunden senare inte kommer ihåg. Finns det nåt kryphål. Ulla har flera miljoner och äger ett radhus så det är ingen brist på pengar, hon har så hon klarar sig.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om gode män finns i föräldrabalken (FB).

Enligt 14 kap. 12 § FB så får goda män inte ge bort den enskildes egendom om det inte handlar om personliga presenter vars värde inte står i missförhållande till den enskildes ekonomiska villkor. Den gode mannen kan därför inte bestämma att ge ut ett förskott på arv till Ullas barnbarn eftersom det skulle innebära att ge bort hennes egendom. Ett förskott på arv torde ha ett större värde än att det ses som en personlig present.

Trots att Ulla har god man har hon full rättshandlingsförmåga och kan själv bestämma över sin egendom och därmed ge bort den som förskott på arv, i teorin. Eftersom hon är ”så borta” så kan hon förmodligen inte ta ställning till vad det innebär att ge bort egendom. Skulle någon få henne att skriva på ett gåvoavtal skulle det förmodligen vara möjligt att åberopa att det ska vara ogiltigt med hjälp av lagen om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning. Psykisk störning är ett brett begrepp och omfattar bland annat demenssjukdom. Skulle det ogiltigförklaras innebär det att barnbarnen skulle behöva lämna tillbaka vad de mottagit.

Eftersom den gode mannen inte får ge bort Ullas egendom och hon inte verkar i stånd att själv kunna ta ett sådant beslut så får barnbarnen vänta på arvet till den dag Ulla går bort. Jag förstår att det kan kännas tråkigt i det enskilda fallet när Ulla har mycket pengar men lagstiftningen är generell och ska skydda de som inte är vid sina ”sinnes fulla bruk” från att bli av med egendom.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare