FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet27/07/2017

Grannar bör höras vid bygglovsutredning

Får en ägare av en jordbruksfastighet bygga som han önskar? även om nya byggnader skymmer och sänker värdet på grannes fastighet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då jag inte vet vad som byggs kan jag inte garantera att mitt svar är helt relevant.

Men för att få uppföra nya byggnader eller bygga ut så krävs bygglov. Detta ansöker man om hos kommunen och kommunen ska i sin tur utreda om bygglov ska beviljas. Ett steg i denna utredning är att höra med grannarna huruvida de vill att personen ska få utföra sin byggnation.

Säger grannarna nej är det inte säkert att bygglov inte beviljas, men eftersom ni fått yttra er skulle ni har rätt att överklaga ett eventuellt bygglov.

Har ni inte hört något från kommunen ni bor i om denna byggnad anser jag att ni bör höra av er till byggnadsnämnden i er kommun och förklara situationen. Grannen har byggt det han byggt, det skymmer er sikt/anser att det sänker värdet på er fastighet och att ni inte blivit hörd i processen. Det är bra om ni gör detta så fort som möjligt så att inte er granne råkar lägga ut för mycket pengar på projektet då kommunen eventuellt kan (även om det är olämpligt) säga att det gått för lång tid för att ni hörde av er.

Jag hoppas jag hjälpt er lite grand på vägen.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare