Grannen har rörelsestyrd strålkastare som stör

Vår granne har satt upp en strålkastare ( inte gårdslampa) ovanför sin garageport. Strålkastaren är sensorstyrd och avger ett

mycket skarpt ljus, som bländar oss, så fort vi öppnar vår ytterdörr.

Vi har bett grannen att vrida ner strålkastaren några grader. Han vägrar!

Kan man göra något åt saken?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Strålkastaren kan möjligen utgöra ofredande (4:7 Brottsbalk). För att det ska vara fråga om ofredande krävs att grannen vet om att det han gör stör er, det har ni som du nämner talat om för honom. I praxis finns exempel på grannar som dömts för ofredande när dom till exempel väsnats med gräsklippare. Det är svårt för mig att uppskatta om störningen som drabbar er på grund av strålkastaren är tillräckligt allvarlig för att det ska vara fråga om ett ofredande, men bedömer ni att det ni utsätts för är ett ofredande kan ni göra en polisanmälan.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare