FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet14/02/2018

Grannen i huset mittemot stör genom att spela hög musik - vad gör jag?

grannen i huset mittemot bv bor vi båda ca 30m imellan.hon spelar högt varje dag o basen dunkar in till oss..hon har 2 hundar som skäller varje dag oxå..ska man verkligen behöva ha det såhär..är mycket jobbigt att ha det så

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För hyresrätter och bostadsrätter finns lagstiftning som ger en möjlighet för hyresvärden eller bostadsrättsföreningen att avhysa den som stör sina grannar upprepade gånger så att den tvingas flytta. Samma möjlighet finns tyvärr inte för er som bor i hus, utan toleranströskeln för vad ni "måste tåla" är ganska hög.

Det finns ett ganska allmänt uttalande i Jordabalken (JB) 3 kap. 1§ som säger att den som nyttjar fast egendom (såsom ett hus) ska "ta skälig hänsyn till omgivningen". I första hand ska dock reglerna Miljöbalken tillämpas.

I Miljöbalken (MB) finns alltså mer specifika regler vad gäller vissa störningar från grannfastigheter. Det krävs att det är en störning som "inte skäligen bör tålas". Med det menas en objektiv bedömning, så det räcker inte att du personligen upplever att du blir störd av ljudet, utan det måste t.ex. handla om att oljudet överskrider en viss ljudnivå mätt i decibel, att oljudet är konstant, stadigt återkommande eller liknande. Det fastställs exempelvis genom bullermätningar. Sådana bullermätningar kan miljöförvaltningen i din kommun göra. De störningar som brukar avses är buller från fläktar, maskiner och liknande och miljöförvaltningen brukar normalt sett inte handlägga andra typer av störningar mellan grannar men det är ändå nästa eventuella steg om det inte fungerar att prata med grannen.

Fungerar det inte att prata med grannen och väljer miljöförvaltningen att inte undersöka oljudet kan det därmed vara möjligt att väcka talan i allmän domstol med stöd av JB 3 kap. 1§ istället. Det finns möjlighet för domstolen att förbjuda den som stör från att utöva de störande handlingarna (spela hög musik etc.). Det görs dock en avvägning mellan er grannes intresse av att kunna nyttja sin fastighet och ert intresse av att inte bli störda som närboende. Det kan också tilläggas att domstolens bedömning överlag kommer att spela stor roll eftersom det inte framgår i lagtexten vad "skälig hänsyn till omgivningen" faktiskt innebär. Det är därför svårt att säga hur stor chans till framgång ni skulle ha med en sådan talan, särskilt med tanke på att de rättsfall som tidigare har prövats har rört mer fysisk påverkan såsom plantering och skötsel av häckar, nedtrampad mark m.m.

Om musikspelandet är till för att medvetet störa er skulle det också kunna vara fråga om brottet ofredande enligt Brottsbalken (BrB) 4 kap. 7§. Tänk som sagt på att oljudet måste vara medvetet till för att störa. Det kan vara fallet om ni har sagt till grannen att ni upplever ljudet som störande och det ändå har fortsatt. Det är då möjligt att göra en polisanmälan.

Vad jag rekommenderar er att göra: Försök i första hand att resonera med grannen och se om ni inte kan komma överens om en lösning som passar er alla. Grannen kanske kan tänka sig att sänka ljudet en aning, hålla hundarna inne under vissa tider på dygnet etc. Vänd er i andra hand till miljöförvaltningen inom kommunen och begär en utredning (bullermätning eller liknande) av det störande ljudet. Sedan är det möjligt att väcka talan i domstol enligt Jordabalken. Det kan också röra sig om brottet ofredande så att en polisanmälan kan göras. Med tanke på att det både kan vara svårt och kostsamt att nå framgång i domstol rekommenderar jag er alltså allra främst att försöka prata med grannen så att hon får reda på hur ni upplever det här.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare