FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet08/08/2016

Grannens körsbärsträd hänger över på vår tomt

Hej,

läste svaret angående överhängande träd på annans mark. Jag har en följdfråga; över min radhustomt som är 5 meter bred hänger ett körsbärsträd in cirka 4 meter över min tomt. Körsbären tas inte om hand av grannen utan kladdar ner och färgar våra sittdynor mm vilket gör den sittgrupp som vi har obrukbar under större delen av sommaren. Jag har påtalat det för grannen men inget händer så vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du har läst ett svar angående överhängande trädgrenar på annans mark så vet du att om du upplever körsbärsträdets grenar som störande för dig har du rätt att ta bort dem, men endast om du först har gett dina grannar tillfälle att själva ordna till situationen, se här. Hur länge sedan var det du påtalade problemet? De ska nämligen få omkring tre månader på sig att själva ta bort de störande grenarna. Om detta inte sker har du rätt att beskära trädet, dock på ett försiktigt sätt så att det inte förstörs eftersom du då skulle kunna bli skadeståndsskyldig gentemot grannarna.

Problemet med körsbären som faller ner på era sittdynor utgör det problemet att så fort de faller ifrån trädet och ner på er tomt tillhör de er. Detta gäller all sorts fallfrukt. Jag undrar om ni till exempel skulle kunna komma överens med era grannar om att ni får rätt att skörda körsbären så att de inte förstör era sittdynor och så att ni kan sitta ute och njuta av er trädgård? Det finns säkerligen flera olika lösningar som ni kan avtala om. Men om det visar sig vara omöjligt kvarstår er rätt enligt det jag skrev ovan, dvs. ni har rätt att ta bort de grenar som hänger in på er tomt (efter att grannarna har fått skälig tid på sig att själva göra det), så länge trädet inte förstörs.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Allt gott!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare