Grannes ryktesspridning - Förtal?

Jag har en granne som sprider hemska rykten om mig och hur jag lever. Hon tror att jag har en man här som hotar att bränna ner hennes lägenhet och döda henne. Vi pratar om henne och hennes liv nätterna igenom, samtidigt som vi har högljutt sex. Fick reda på idag att hon sagt att jag har sex med min hund också. Hon har också sagt att mannen har en speciell telefon där han kan se allt hon gör. Hon har larmat polis vid iaf ett tillfälle pga oväsen från min lägenhet. Detta är en bråkdel av vad hon sagt.

Jag lever ensam med min hund och här är tyst dygnet runt. Det finns ingenting i mitt liv som kan vara störande för en normal människa.

Jag mår jättedåligt av detta och kände i början (det började våren 16) att grannarna tittade snett på mig. Jag har nu talat med en del av dem och de insåg till slut att hon är sjuk. Jag vill få slut på allt detta och undrar vad jag kan göra ....

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De omständigheter du beskriver kan definitivt anses vara förtal. För att förtal ska vara för handen krävs enligt 5 kap 1 § 1 st brottsbalken (här) att följande förutsättningar är uppfyllda. Personen ifråga ska, inför andra, ha utpekat dig som brottslig eller klandervärd i ditt levnadssätt eller alternativt ha lämnat en uppgift som i övrigt har varit ägnad att utsätta dig för andras missaktning. Det handlar således framförallt om situationer där personen uttalar sig nedsättande eller på annat sätt ser till så att kränkande uppgifter och rykten sprids, på ett sätt som är ägnat att få andra att förakta brottsoffret.

Påstående om att en annan person har hotat henne framställer snarare mannen som brottslig och inte dig. Det faktum att personen i fråga till dina grannar har uttalat att du har haft samlag med din hund är emellertid att ha utpekat dig som brottslig då detta enligt 9 a § djurskyddslagen är förbjudet (här). Även andra påståenden skulle kunna vara uppgifter om ett klandervärt levnadssätt.

Min rekommendation är därför att du vänder dig till polisen och anmäler dessa händelser.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare