Gymnasium och allmänna handlingar

hej,

jag undrar om en gymnasielevs provresultat och slutbetyg är en offentlig handling

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Huvudregeln stadgas i tryckfrihetsförordningen som är en svensk grundlag som du kan hitta här. Den säger att du har rätt att ta del av allmänna handlingar vilket leder oss till knäckfrågan huruvida provresultaten och slutbetyget är en allmän handling eller inte.

TF 2 kap 3§ hittar du vad man menar med allmän handling. Vad som kan utgöra ett problem i just ditt fall är frågan huruvida gymnasiet där provresultatet upprättats är kommunal eller privat. Endast kommunala skolor är myndigheter och omfattas således av begreppet. Detta innebär således att ifall gymnasiet är kommunalt torde handlingen kunna anses förvarad på en myndighet och således kunna begäras ut med stöd i grundlagen och ifall det är en friskola kommer inte handlingen att omfattas av lagen och således inte kunna begäras ut. Dock måste jag tipsa dig om att de flesta gymnasieskolor (alltså även friskolor) skickar in slutbetygen till ett kommunalt arkiv vilket innebär att du kan begära ut betyg den vägen.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att mejla oss på info@lawline.se eller kommentera nedan.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare