Haft ensam vårdnad i 14 år - kan det bli gemensam vårdnad nu?

Jag har en son som snart är 14 år. Jag har haft ensam vårdnad om min son sen han föddes. Hans pappa brukade ringa mig när vår son var liten och berätta hur mycket jag förstört hans liv genom att föda våran son. Min son känner obehag från sin pappa och vill inte träffa honom då han känner sig sviken av honom och är osäker på sin pappa. Nu hotar han att söka gemensam vårdnad om vår son. Jag vågar inte säga det till min son. Han skulle få panik och må jättedåligt. Hur stor är chansen att han får vårdnad om vår son. Min son har aldrig bott med sin pappa och han har aldrig haft regelbundent umgänge heller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid avgörande av vårdnadsfrågor sätts alltid barnets bästa i första rummet. Utgångspunkten är att gemensam vårdnad normalt är till barnets bästa. Endast om det förekommer särskilda omständigheter som talar mot gemensam vårdnad ska domstolen besluta om ensam vårdnad.

Domstolen kommer i sin bedömning av vad som är barnets bästa att beakta hur barnet uppfattar sin situation och eventuella förändringar. Generellt sett kan man säga att domstolen fäster stort avseende vid barnets egen inställning från tolv års ålder. Eftersom din son är fjorton år gammal kommer hans vilja att vara en avgörande faktor i vårdnadsfrågan.

Domstolarna gör alltid en bedömning i det enskilda fallet. Det som talar mot gemensam vårdnad i ditt fall är att din son aldrig har bott hos eller haft regelbunden kontakt med sin pappa, att han själv uttrycker en ovilja att bo hos sin pappa, att hans egen vilja vid fjorton års ålder ska tillmätas stor betydelse samt att ni föräldrar tycks ha svårt att kunna uppnå ett välfungerande samarbete.

Det är alltid svårt att uttala sig i det enskilda fallet utan att känna till alla omständigheter. Min bedömning är dock, utifrån det du berättar, att du har goda möjligheter att behålla ensam vårdnad. Domstolen kan dock besluta att din son ska ha umgänge med sin pappa för att främja en god och nära kontakt med båda föräldrarna. Det kan till exempel röra sig om några timmar varannan vecka.

Jag föreslår att du kontaktar familjerätten i din kommun. Där kan du få gratis rådgivning av personer med stor erfarenhet av vårdnadsfrågor!

Lycka till med allt!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare