Halkade på blött golv på snabbmatsrestaurangen - rätt till ersättning/skadestånd för inkomstförlust med mera?

Hej!

Var på en snabbmatsrestaurang och halkade på golvet då de hade moppat det utan att sätta ut en varnings skylt för halt golv. Ramlade och fick en rejäl hjärnskakning vilket jag var på akuten och kollade upp först dagen efter. Nu 2 v efter olyckan har ja fått väldig yrsel och illamående, troligen kristall sjukan. Och då undrar jag kan ja få någon ersättning från restaurangen ?! Eller har det gått för lång tid sedan olyckan hände? Har även olycksförsäkring! Men kan man få ersättning av restaurangen av förlorad inkomst när jag varit hemma?!

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Skadeståndslagen (SkL).

Personalens agerande spelar roll för bedömningen
För att någon ska kunna bli skadeståndsskyldig så att du får ersättning för dina skador krävs att någon i personalen på restaurangen har orsakat att du halkat och skadat dig antingen uppsåtligen (med flit) eller av oaktsamhet (av oförsiktighet/vårdslöshet) enligt 2 kap. 1§ SkL. Att moppa golven utan att sätta upp någon form av varningsskylt om att det är blött kan ses som oaktsamt eftersom personen i fråga borde inse att det är ganska stor risk för att någon skulle kunna ramla och skada sig till följd av det blöta, halkiga golvet. Ett skadeståndsanspråk är därför möjligt.

Restaurangen ansvarar för skada som en anställd orsakar genom fel eller försummelse i tjänsten
Om du kan visa på att någon i personalen har orsakat dina skador genom det halkiga golvet är det restaurangen du kan kräva skadestånd av. Arbetsgivaren (restaurangen) är nämligen skyldig att ersätta alla skada som orsakas av en arbetstagare (personal) genom fel eller försummelse i tjänsten. Att sätta upp varningsskylt när man har torkat golvet kan anses ligga inom ansvaret för tjänsten och att inte göra det kan alltså ses som försummelse. Det spelar ingen roll ifall restaurangen kände till hur personalen agerade eller inte. De ska ersätta skadan ändå (3 kap. 1§).

Ersättning för inkomstförlust och andra kostnader
I 5 kap. 1§ framgår vilka kostnader du kan ha rätt till ersättning för. Eftersom det rör sig om en personskada (skador på dig) har du rätt till eventuella kostnader för sjukvård, t.ex. för medicin eller röntgen, inkomstförlust och ersättning för fysiskt och psykiskt lidande (sveda och värk), t.ex. för din yrsel och ditt illamående, eller andra besvär till följd av skadorna.

När man beräknar ersättning för inkomstförlust räknar man ut skillnaden mellan den inkomst du skulle ha haft om du inte hade varit skadad och den inkomst du trots dina skador "borde" ha uppnått. Här får man alltså göra en bedömning om det har varit möjligt för dig att jobba i någon mån under tiden du haft skadorna.

Olycksfallsförsäkring kan minska skadeståndsskyldigheten
En av skadeståndsrättens grundläggande principer handlar om att du ska försättas i samma ekonomiska situation som innan du råkade ut för skadan. Får du därför ut ersättning genom din olycksförsäkring kommer du inte att bli dubbelt ersatt av restaurangen också. Det här gäller faktiska, bestämda kostnader som sjukvårdskostnader och inkomstförlust. Du kan i så fall fortfarande ha rätt till skadestånd från restaurangen för fysiskt lidande (sveda och värk). Ditt försäkringsbolag kan i sin tur också vända sig till restaurangen för att få ersättning för det de har betalat ut till dig.

Sammanfattningsvis
För att du ska kunna kräva skadestånd och få ersättning av restaurangen krävs det att du kan bevisa att någon i personalen har torkat golvet, missat att sätta upp en varningsskylt och genom det orsakat dig dina skador. Det kan vara lite svårt att bevisa så det är det som kan vara komplicerat med att föra en talan om skadestånd i den här situationen. Lyckas du bevisa detta så är det sannolikt att du får ersättning för din förlorade inkomst och eventuella sjukvårdskostnader. Tänk på att du också kan få ut ersättning genom din olycksfallsförsäkring, vilket kan vara lättare. Jag rekommenderar dig därför att kontakta ditt försäkringsbolag så snart som möjligt. Kontakta också restaurangen där det här hände och försök förklara vad som har hänt så kanske ni kan komma överens om en bra lösning. Det är också möjligt att föra talan om skadestånd i närmaste tingsrätt men ett tips är som sagt att försöka komma överens med restaurangen först.

Hoppas att du är på bättringsvägen och hoppas att det här har varit till hjälp! Återkom gärna med fler frågor eller kontakta någon av våra jurister inom området för ytterligare hjälp med att driva frågan framåt. Det gör du här.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare