Halvsyskons arvsrätt

Har inga barn lever ensam. Vid min död ärver ett halvsyskon mig då? Kan jag testamentera till vem jag vill?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv finns i Ärvdabalken, den hittar du här.

Om du inte har några barn när du går bort är utgångspunkten att dina föräldrar ärver all din kvarlåtenskap, enligt Ärvdabalkens 2 kap. 2§ 1 stycket. (Kvarlåtenskap är ett annat ord för den egendom du efterlämnar då du går bort.)

Om ingen av dina föräldrar lever vid din bortgång blir det istället dina eventuella syskon som får ärva din kvarlåtenskap. Det framgår av Ärvdabalkens 2 kap. 2§ 2 stycket. Finns vid din död inga helsyskon och dina föräldrar inte lever så ärver ditt halvsyskon hela arvet. Det kan utläsas ur Ärvdabalkens 2 kap. 2§ 3 stycket.

Svaret på din första fråga är alltså ja, vid din död ärver ditt halvsyskon hela din kvarlåtenskap. Detta gäller så länge du inte upprättat ett testamente som säger något annat.

Svaret på din andra fråga är också ja, om du inte har några barn kan du fritt testamentera hela eller delar av din kvarlåtenskap till vem du vill.

Om du vill upprätta ett testamente kan det vara bra att tänka på att ett testamente måste vara skriftligt och undertecknas av dig samt två vittnen för att vara giltigt. Dessa formkrav framgår av Ärvdabalkens 10 kap. 1§.

Hoppas att detta var svar på dina frågor! Om du har fler frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare