Halvsyskons rätt till arv

Min dotter har avlidit. Hon var ej gift och hade inga barn. Jag var gift med hennes pappa men vi skilde oss. Han gifte om sig och fick sju barn (halvsyskon till min dotter). Hennes pappa är avliden och min fråga är: Ärver hennes halvsyskon henne? Ärver jag, hennes mamma, 50% och syskonen 50%?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om halvsyskonen har rätt till arv efter din dotter. Reglerna om arv hittas i ärvdabalken.

Ärver halvsyskon?
I första hand ärver de personer som tillhör första arvsklassen och det är den avlidnes avkomlingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn o.s.v.)

Om den avlidne inte efterlämnar några arvtagare i första arvsklassen går man vidare för att se om det finns arvingar i den andra arvsklassen. Personer som tillhör den andra arvsklassen är föräldrar och föräldrars avkomlingar. I första hand ärver föräldrarna till den avlidne hälften var (50%). Om någon av föräldrarna har avlidit delar syskonen på den förälderns del av arvet. Det görs ingen skillnad på helsyskon och halvsyskon (2 kap 2 § ärvdabalken).

Vad gäller i ditt fall?
Eftersom att dottern inte var gift och inte hade några barn blir det precis som du skriver i din fråga alltså att du som mor ärver 50 % och de 50 % som fadern skulle ärvt tillfaller halvsyskonen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare