FrågaARKIVÖvrigt26/07/2017

Hamna i HD utan att bli stämd?

Hej!

Det är så att min mamma har fått ett brev från kronofogden om en trafik skuld som hon inte ens kände till.

När vi överklagade hos kronofogden fick en bunt papper med olika utdrag från TFF. Nu är det så att när jag har kollat igenom detta så har de inte uppgivit regristerings nummer samt bilar min mamma inte ens har ägt ex. en Mercedes Ben år 2009. Detta är omöjligt då vi hade en mindre 7-sitsig folkabuss då vi var 5 barn och 2 vuxna. Det framkommer också att vi tydligen har varit på Gotland när jag har varit i skolan och min ena syster va nyfödd, detta är också omöjligt.

Sen har TFF tydligen dragit allt till högsta domstolen utan att vi har vetat något.

Då är mina frågor så här: 1. Får man göra så, dra någon inför högsta domstolen utan att man vet något om det???

2. Vad ska vi göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst vill jag beklaga situationen ni hamnat i.

Angående dina frågor gäller följande:

1. Nej, man kan inte ställa någon inför rätta i Högsta domstolen utan att parten vet om det. Om ni begärt prövning av kronofogdens beslut är det tingsrätten som är första instans. Om ni inte vetat om att ni blivit stämda och inte delgivits stämningen, kan tingsrätten inte avkunna dom mot er. Om ni däremot blivit delgivna en stämning, men inte kommit till själva förhandlingen, avgör tingsrätten målet via vad som kallas för en tredskodom (en dom i parts utevaro). Er fordringsägare (det bolag som utfärdat boten som lett till skulden) har då inget att överklaga och det finns då ingen chans att komma till Högsta domstolen.

2. Det är svårt att ge råd utifrån informationen i frågan, då det inte går att hamna i Högsta domstolen under förutsättningarna som beskrivs. Det jag rekommenderar är att ni tar kontakt med vår kostnadsfria telefonrådgivning för att få muntliga råd om hur ni ska agera, så finns även en möjlighet att reda ut historien. Ni når dem på 08 – 533 300 04 (Mån-fre 10-16) välj knappval 2.

Jag önskar er lycka till!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare