FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/02/2017

Hämtning och lämning vid umgänge

Hej!

Jag är en ensamstående mamma till en 4årig son och har ensam vårdnad.

Sonens pappa har inte varit direkt aktiv vid umgängen eller ens träffa sin son, när umgängen väl har skett så har just pappan haft honom fåtal gånger, då pappan lämnar iväg sonen till "farmor/farfar" hela tiden.

Pappan har misskött umgängerna som jag har lagt fram att han kan få ha. Tex hittar på undan flykter för att inte ta sonen på bestämt umgänge..

Nu är det så att pappan flyttat ifrån kommunen till en annan kommun ca 6 mil bort, och jag har försökt få till umgängen.

Och han säger att han vill ha umgänge.

Men han vill att han hämtar hos mig eller på dagis på fredagar och att jag ska hämta på söndagar, men det vill inte riktigt jag.

Då jag inte har ett fast jobb eller bil så har inte jag pengar till att betala för buss och tåg eller ev bensin peng. Det tar ca 1.5 timme bara till pappan med buss och tåg. Det blir totalt 3 timmars resa för mig.

Vi säger att jag bor i Valdemarsvik och att pappan bor i Linköping.

Jag har sagt att jag kan åka en liten bit t.e.x till Norrköping så att jag slipper åka tåg resan, och då blir det billigare för mig då jag har dålig ekonomi, han har då ca 2 mil till norrköping från linköping.

Men det nekar han, han är helt bestämd med att jag ska åka hela vägen på söndagen eller att jag betalar bensin peng åt honom..

Måste jag vara delaktig i att hämta hem min son igen?

Eller är det hans plikt att både hämta och lämna om han vill ha umgänge med sin son?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med kan jag säga att det saknas en uttrycklig lagregel kring hur hämtning och lämning av ett barn vid umgänge ska gå till och att frågan därmed inte är helt klarlagd.

Vid frågor som rör barn skall man dock alltid utgå ifrån barnets bästa. Det är barnet som har rätt till umgänge med sin pappa, inte tvärtom. Umgänget skall ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt. Det är som utgångspunkt ni som föräldrar som bestämmer de praktiska detaljerna kring er sons umgänge och ni har ett gemensamt ansvar att se till att er sons behov av umgänge tillgodoses så bra och smidigt som möjligt.

Enligt bestämmelsen 6 kap 15 b § föräldrabalken (FB) ligger som utgångspunkt det primära ansvaret för resekostnaderna på icke-boföräldern dvs pappan. Du som bo-förälder kan dock vara skyldig att ta del av resekostnaderna när barnen skall umgås med icke-boföräldern. I praxis har man prövat också hämtning och lämningsfrågan utifrån 6 kap 15 b § FB så det är rimligt göra samma sak i ditt fall. Enligt 6 kap 15 § FB kan du som boförälder bli skyldig att ta del av resekostnaderna och även då hämtning och lämning i den mån det är skäligt med hänsyn till er ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. Avståndsmässigt bör det vara ganska långt mellan bostadsorterna för att du som bo-förälder ska bli betalningsskyldig. Enligt förarbeten och praxis ses 10 mil som ett riktmärke. Eftersom det rör sig om ca 6 mil i ditt fall och du uppger att du inte har råd att betala för transport så är chansen stor att du inte skulle ses som betalningsskyldig eller behöva hämta eller lämna vid en prövning. Om pappan flyttat från kommunen utan godtagbar anledning så kan det också tala för din sak.

Det är dock viktigt för er sons skull att ni kommer överens och att hämtning och lämning sker så smidigt som möjligt. Även om du kanske inte är skyldig att åka hela vägen på söndagarna som pappan påstår så kanske du kan åka till t.ex. Norrköping. Pappan åker ju hela vägen på fredagar. Har du dålig ekonomi så skulle han t.ex. kunna betala för den resan eller för tåget till Linköping. Ni får kompromissa er fram. Samarbete är nyckeln för att detta ska bli bra.

Har ni svårt att komma överens så kan du alltid försöka ta det till domstol. Ett billigare och mer lättillgängligt alternativ kan vara att vända er till socialtjänsten i er kommun. Hos socialtjänsten har ni möjlighet att gå på samarbetssamtal där ni kan få stöd och hjälp med att komma överens kring frågor som rör er son (6 kap. 18 § FB). Socialtjänsten kan också hjälpa er att få fram ett rättsligt bindande avtal om hämtning, lämning och resekostnader. (6 kap 17 a § FB)

Mitt råd till dig är att du i första hand pratar med pappan och försöker få till en lösning med hjälp av det som sagts ovan och vid behov försöker få till stånd samarbetssamtal via socialtjänsten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare