FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/01/2016

Handläggningstid lagfart

Hur lång tid tar det att få delad lagfart inkl Skvs registrering av gåvobrevet och Lantmäteriets handläggning för lagfarten.

Min hustru äger själv fastigheten idag och vi funderar på att dela ägandet 50/50.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller tiden kring hur långt förfarandet kan tänkas vara så är det svårt att ge ett exakt svar på. Handläggningstiden kan varier beroende på hur belastade Skatteverket är, samt Lantmäteriet.

Då det rör sig om ett par dokument som ska skickas fram och tillbaka skulle jag räkna med ett par/tre veckor. För att få mer information hänvisar jag dig till att ringa Skatteverket.

Jag hoppas att du är nöjd med mitt svar.
Har du andra frågor rörande lagfarten eller något annat som vi kan hjälpa dig med är det bara att du återkommer!

Ha en bra helg!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare