Handläggningstid myndighet

Hej

Jag har läst en mängd av era svara rörande migrationsverket men har inte hittat svaret på en fråga många ställer. Hur länge ska man behöva vänta på att en handläggare utses? Innan det finns en handläggare verkar ärendet inte ha någon ansvarig och därför finns det ingen som kan ge vettiga svar på frågor.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt förvaltningslagen 7 § så finns ett allmänt krav på att myndigheter ska handlägga ärenden så snabbt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Det finns ingen reglerad allmän maxtidsgräns för hur lång tid ett ärende får ta, utan myndigheterna kan själva ha egna målsättningar för hur lång handläggningstid de ska ha som längst, men dessa målsättningar kan givetvis sättas ur spel beroende på arbetsbelastningen.

Det finns därmed ingen lagstadgad gräns för hur lång tid handläggningen av ett ärende får ta, utan endast ett krav på att handläggningen ska ske så skyndsamt som möjligt under de rådande förhållanden som finns i det specifika fallet.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte så är du varmt välkommen att komma in med en ny fråga till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare