Handpenning fastighetsförsäljning

När köparen av en fastighet betalar handpenning vid köpekontrakt, vad händer om köparen ångrar sig och inte vill fullfölja köpet? Får köparen tillbaka handpenningen eller tillfaller den Säljare?

RoseMarie Öhlund

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En handpenning är en säkerhet för säljaren att köparen inte tänker dra sig ur. Ifall köparen drar sig ur den tilltänkta affären så tillfaller handpenningen säljaren. Det innebär att handpenningen förverkas ifall köpet inte genomförs, detta framkommer även i rättsfallet NJA 1974 s. 526.

Ifall den avbrutna fastighetsaffären beror på en helt ny omständighet, som inte var känd när handpenningen erlades så kan det komma att jämkas enligt 36 § Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögehetsrättens område (1915:212)(https://lagen.nu/1915:218#P36S1)

Sammanfattningsvis så beror det lite på anledningen till att affären avbröts men huvudregeln är att handpenningen skall tillfalla säljaren.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Med varma hälsningar

Olivia ÅmanRådgivare