Hantverkare utfört arbete i fel hus

Min fru och jag äger en fjällstuga i Branäs, som vi också hyr ut via Branäs skidanläggning.

Förra veckan kunde vi konstatera att någon hade varit inne i vår stuga och monterat upp en kallvattenskran och ett avloppsrör i vårt badrum utan vår vetskap.

Efter lite efterforskning visar det sig att ett lokalt företag har tagit fel på hus och gjort denna installation i vårt hus istället för grannens. Nyckeln till vårt hus hade Branäs utan vidare lämnat ut till rörfirman i fråga.

Nu vill jag att rörfirman tar bort installationen och även att rörfirman och Branäs bekostar och utför att en ny våtrumsmatta och våtrumstapet sätts upp, då tätskikten är förstörda och att det dessutom är estetiskt ser fult ut.

Rörfirman vill ta bort och lägga silikon i hålen. Branäs kan tänka sig att byta ut våtrumsmattan på den väggen. Jag tycker att det är för dåligt.

Vad gäller egentligen? Är detta att likställa med egenmäktigt förfarande?

Skulle jag kunna vinna detta rättsligt?

Med vänlig hälsning

Tobias

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan börja med att klargöra att egenmäktigt förfarande är ett brott som kräver uppsåt (se 1 kap. 2 § samt 8 kap. 8 § brottsbalken). I min bedömning finns det ingen omständighet som tyder på att detta har skett med vett och vilja från någon part utan det är egentligen fråga om en ren olyckshändelse.

Du beskriver att tätskikten är förstörda och att det rent estetiskt ser illa ut, vilket bör innebära en värdeminskning. Du har alltså lidit sakskada. Enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen ska den som genom oaktsamhet orsakar sakskada ersätta skadan. Du ska alltså försättas i samma ekonomiska situation som om skadan inte hade inträffat. Detta innebär att du, utan kostnad, har rätt att få huset återställt i det skick det var samt eventuell ekonomisk ersättning för värdeminskning.

Det är i min bedömning rörfirman som i första hand bär ansvaret, då det är ytterst dem som har att tillse att deras arbete sker på rätt hus. För att utfå skadestånd behöver du upprätta en stämningsansökan som du skickar till tingsrätten. Motparten kan då välja att acceptera skadeståndsansvar eller bestrida det. Om skadeståndsansvaret bestrids kan det leda till rättegång. Det är i det läget du som, genom bevis, ska kunna göra det sannolikt att det är rörfirmans handlande som lett till din skada vilket inte borde vara alltför svårt. Du bör alltså ha goda möjligheter att vinna framgång vid en skadeståndstalan.

Om du behöver vidare rådgivning för att stämma din motpart, rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt här alternativt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning,

Robert ByrdeRådgivare