Har arbetsgivare rätt att vägra tjänstledighet för studier?

Hej!

Jag har tänkt att börja plugga till hösten och då begära tjänstledigt från mitt nuvarande arbete som undersköterska. Utbildningen är på tre år.

Jag har haft fast anställning i 15 år, så tjänstledigt får jag...men kan jag ansöka för tre år på en gång eller ett år i taget? Kan chefen vägra att ge mig ett år per gång och bara ge mig terminsvis och på så sätt tvinga in mig att arbeta på loven (somrarna)?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du själv skriver lär det inte vara några problem för dig att få tjänstledigt för studier eftersom du jobbat hos arbetsgivaren i 15 år. Kraven som uppställs i Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (som du hittar här) är att du arbetat hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna, alternativt minst tolv månader de senaste två åren. Andra krav kan finnas i kollektivavtal men de bör inte vålla dig några bekymmer.

Du kan ansöka om ledighet för så lång tid som utbildningen är, i ditt fall tre år. Däremot kan chefen, som du är inne på, låta bli att bevilja ledighet utöver terminstiderna. Detta följer av att du som arbetstagare enligt lagen endast har rätt till behövlig ledighet och eftersom man normalt inte studerar på sommaren anses det inte behövligt att vara ledig från sitt arbete under den perioden. Även avseende denna fråga kan dock andra regler gälla enligt kollektivavtal så det rekommenderar jag att du undersöker.

Vänligen,

Pernilla FrimanRådgivare